(See English below)

一下桃園機場,每個人看起來都一模一樣,不誇張,好像每個人都是我的弟弟和妹妹,每個人的髮型也差不多,而且多數是黑髮。

Once I got off from Taoyuan airport, everyone looked the same to me. Not to exaggerate. Everyone looks like my brother or sister, everyone has the same hair style, and mostly black hair.

跟我一到北歐的時候一樣,每個人的臉龐都很立體、凸出,每個人都是金髮碧眼,每個人的身高都和我差不多,看起來都是芭比娃娃或是小王子,她叫安娜她叫莎拉,他叫錄卡他叫派特...

It’s the same as I arrived in the Nordic country, everyone has very sculpted and bulge faces. Everyone is blonde hair blue eyes, everyone is around my height. They look like barbie or Little Princes. Her name is Anna, her name is Sarah, He’s Luca he’s Pat.

對不起,看起來都一樣。

我分辨不出來義大利人、西班牙人、德國人等等

歐洲人從名字就可以猜測,對方是歐盟哪個國家的人

I’m sorry, but they all look the same to me.
I cannot distinguish Italians, Spanish, Germans etc.

Some Europeans can speculate from the names which countries of UN another person came from.

亞洲人的五官比較廣跟和緩,所以要近焦才有辦法辨識,

歐洲人的五官窄跟尖銳,要遠焦才有辦法理解

Asian features are broad and gentle, so you need a close focus to distinguish
European features are narrowed and sharp, so you need to get a bit far to understand.

當我西班牙朋友或芬蘭朋友告訴我,他們都是透過我手上的黑色運動大錶,才知道如何辨識我,甚至西班牙朋友在健身房的時候認錯一個亞洲女生,誤以為那個在跑步機慢跑的就是我,當下我覺得有點不尊重,聽起來好像我跟其他人都長的一樣...

When my Spanish friend and Finnish friend taught me that, they recognized me from my big sports watch, as I realized that’s how they distinguish me. Even my Spanish friend said that he mistaken another Asian girl as me at the gym. He thought the girl that jog on the treadmill is me, at then I felt a bit disrespectful as if I look the same like others.

後來我回國後,才理解到,那種感覺是怎樣,因為我一剛回來,也覺得每個人長的一樣,可是我並沒有瞧不起別人,或是覺得長的一樣很怎麼樣等等的。

Later I went home, I started to realize, that kind of feeling, since I also felt that everyone looked pretty much the same; nevertheless, I did not despise others, nor considering that it is something to look the same etc.

原來,這就是文化包容跟文化差異,站在別人的角度去看事情,如此簡單,卻又如此困難。

Then I understood, these are cultural inclusive of differences. How do you stand at the point of others to see the whole story, It’s so easy, yet so difficult. 

arrow
arrow

    妙兒克蕾 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()